باز سازی ساز فراموش شده باستانی ( شهرود) توسط مجید ناظم پور

باز سازی ساز فراموش شده باستانی ( شهرود) توسط مجید ناظم پور:

ساز باستانی «شهرود» که تصویر آنرا در مینیاتورهای دوره مغول و تیموری بارها دیده بودیم، پس از قرن ها فراموشی بار دیگر
 توسط  مجیدناظم پور پژوهشگر موسیقی و نوازنده بربت بازسازی شد. ساز مذکور که از خانواده ساز عود (بربت) است، دارای
 صدایی بم تر از عود می باشد که در ارکسترهای ایرانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
ناظم پور ضمن اعلام این خبر گفت: ساز مورد نظر با توجه به صدای بم تری که نسبت به عود دارد به خوبی می تواند، خلأ
نبودن سازهایی با صدای بم را در ارکسترهای ایرانی پر کند. وی در ادامه اشاره کرد ارکسترها هم اکنون برای حل این مشکل از
 ساز «تار باس » و یا «عود»استفاده می کنند که با توجه به مشکلات ساز «تار باس » از قبیل : تثبیت کوک و نداشتن موزیکالیته مناسب و همچنین محدودیت منطقه صوتی با صدادهی بم در« عود »نمی توانند به طور کامل مشکل صدای بم را برای آهنگساز حل نمایند که ساز( شهرود) می تواند جایگزین مناسبی برای ساز های مذکور باشد.
این پژوهشگر خاطر نشان کرد وجود ساز مذکور ضمن حل مشکلات فوق، دارای رنگ صدای عمیق و جذاب است که می تواند
زینت بخش ارکسترهای ایرانی باشد. لازم به ذکر است مجید ناظم پور قبلأ نیز سازهای فراموش شده ی باستانی : چنگ خمیده، چنگ دوره ساسانی، طرب رود، تحفه العود، نقارات را بازسازی و به موزه ی موسیقی هدیه کرده که در این زمینه تلویزیون ملی ژاپن از وی مستندی ساخته است.
وی همچنین تاکنون آلبوم های فلسفه، حکمت، زریاب، راز ساحل، کنسرت بربت، مردی برای تمام فصول و کتابهای:  داستان بربت " مروری بر تاریخ پنج هزار ساله ی ساز بربت" و «کاربرد موسیقی در هیپنوتیزم درمانی و مراقبه» را منتشر کرده است.
سخنرانی و تکنوازی در فستیوال های تخصصی موسیقی در کشورهای مختلف از دیگر فعالیت های نامبرده می باشد.





 
درحال بارگزاری